09/01/2018, 17:00

Kies voor een veilige auto met actieve rijhulpsystemen

Ongevallen zijn dagelijkse kost in het drukke verkeer. Heel vaak ligt afleiding aan de basis. Met airbags, gordels, kreukzones en veiligheidskooien hebben autobouwers zich de laatste decennia geconcentreerd op het opvangen van de mogelijke gevolgen van een ongeval. Maar het is nog altijd beter om een ongeval te voorkomen. Houd daarom bij de aankoop van een nieuwe auto rekening met de aanwezigheid van actieve rijhulpsystemen.

Detectiesystemen en sensoren voorkomen auto-ongevallen

Airbags, gordels, kreukzones en veiligheidskooien moeten ervoor zorgen dat de chauffeur en de passagiers met minder kleerscheuren uit een ongeval komen. Maar elk ongeval blijft er een te veel. Voorkomen is nog altijd beter. Ook de autobouwers hebben dat begrepen en spitsen zich toe op een doorgedreven en versnelde ontwikkeling van detectiesystemen en actieve veiligheidssystemen. Die systemen grijpen namelijk in vóór het ongeval.  

Verzekeraars en verzekeringsbemiddelaars zijn alvast pro. Vandaar dat je best navraagt of een auto met veiligheidssystemen je een voordeel kan opleveren wat autopremie betreft. Licht je verzekeringsbemiddelaar dus in over de veiligheidsopties van je nieuwe wagen. Wat niet wil zeggen dat er niet altijd een voordeel is: de kans op een ongeval verkleint aanzienlijk. 

 

Automerken pakken uit met veiligheidssystemen

De tijd dat autoreclame alleen over prestaties en vermogen ging, is stilaan voorbij. Een auto moet vandaag de dag vooral veilig zijn. Veiligheidssystemen zijn op nieuwe auto’s haast standaard geworden. Automerken pakken dan ook steeds vaker uit met hun gamma van allerhande rijhulpsystemen in hun reclamespotjes.



Een overzicht: welke veiligheidssystemen in auto’s zijn er op de markt?

  1. Automatisch remsysteem
    Sinds november 2015 zijn automatische remsystemen verplicht op nieuwe vrachtwagens en bussen en het ziet ernaar uit dat ook de lichtere voertuigcategorieën zullen volgen. Van zodra er zich een botsing kan voordoen, grijpt dit rem systeem in via laser, camera, radar of een combinatie daarvan. Sommige automatische remsystemen werken in stedelijke omgevingen bij lage snelheid om ongevallen met zwakke weggebruikers te voorkomen, de betere systemen grijpen ook in bij hogere snelheden. De chauffeur wordt gewaarschuwd via audiovisuele signalen. Wanneer hij niet tijdig reageert, kan het remsysteem zelf ingrijpen om de botsing te verhinderen.

    Automatisch remsysteem

  2. Lane-assist
    Dit systeem is sinds enkele jaren verplicht in voertuigen van meer dan 3,5 ton, voor de lichtere voertuigen (voorlopig?) nog niet. De lane-assist zal de chauffeur waarschuwen via een audiovisueel signaal van zodra hij of zij onbewust van zijn rijstrook afwijkt. De meer gesofisticeerdere lane-assist systemen gaan ook actief bijsturen wanneer er geen reactie van de bestuurder is.

    Line assist

  3. Dodehoekassistentie
    Dodehoekassistentie zal de bestuurder waarschuwen wanneer er een voertuig of ander object in de dode hoek zit. Op personenwagens functioneert die meestal via een visueel signaal in je buitenspiegel, al dan niet aangevuld met een hoorbaar alarm en/of automatische bijsturing. Voor vrachtwagens is dodehoekassistentie een absolute must.

    Dodehoekassistentie in personenwagen

  4. Adaptive Cruise Control
    Handig als we de frequente gebruiker mogen geloven, maar vaak is een Adaptive Cruise Control alleen echt nuttig wanneer je een lange afstand aan een constante snelheid kunt afleggen op een niet zo drukke weg. Maar ook hier trekt de evolutie zich door, door een aantal van voorgenoemde systemen te combineren. Zo zal een voertuig automatisch afstand houden en de snelheid aanpassen aan de verkeerssituatie. Sommige systemen kunnen tijdens een file zelfs automatisch stoppen en volgen, zonder dat de bestuurder ingrijpt.

  5. Attentie-assistentie
    Ben je nog wel voldoende alert om te rijden of heb je nood aan een pauze? De attentie-assistent gaat aan de hand van je rijgedrag en camerabeelden je fitheid analyseren. Want wie moe is, wordt minder aandachtig. De kans op een ongeval verhoogt in zo’n geval.

  6. Parkeerhulp
    Een optie die intussen onmisbaar is geworden voor vele chauffeurs: de parkeerhulp. Door middel van sensoren en/of camera’s heeft de chauffeur tijdens het manoeuvreren of parkeren een goed zicht op de omgeving rond het voertuig. Dit helpt om een aanrijding te voorkomen. Een parkeerhulp kan zelfs een gedeelte van de handelingen overnemen, van het sturen tot het volledig inparkeren.

    Parkeerhulp in auto

  7. Intelligente lichtsystemen
    Met een intelligent lichtsysteem gaan – vaak LED – koplampen de lichtintensiteit automatisch aanpassen aan de licht-, wegdek-, verkeers- en weersomstandigheden. Koplampen worden uitgezet of aangepast om tegenliggers niet te verblinden. De autolichten draaien mee in de richting van de bocht, de lichtbundel wordt breder gemaakt afhankelijk van de snelheid, zodat voetgangers en verkeersborden tijdig opmerkt worden.

Wat brengt de toekomst? 

Naast de opgesomde systemen zijn er ook zijwindassistenten, nachtzichtsystemen, head up displays, verkeersbordlezers, enz… Voertuigen zullen in de toekomst alleen maar veiliger en autonomer worden. De zelfrijdende auto is er al. Voertuigen die zichzelf parkeren nadat je ze aan de ingang van de parkeergarage achterlaat of voertuigen die autonoom rijden in duidelijke verkeerssituaties of op de autosnelweg: het is geen ver-van-ons-bed-show. 

Voor verzekeraars wordt dit alvast een vette kluif. Vandaag is de chauffeur verantwoordelijk en aansprakelijk in geval van een ongeval dat hij veroorzaakt. Zal dit zo blijven?



Ons advies vandaag: kijk naar de veiligheidsopties van je wagen!

De technologie zorgt ervoor dat elke bestuurder vandaag voor een veilige wagen kan kiezen. In het drukke verkeer van alle dag, waarbij we door zoveel dingen afgeleid worden, is elke hulp van je voertuig een bijkomende troef. Je redt er het leven van andere weggebruikers mee en, niet onbelangrijk, ook dat van jezelf en je passagiers. 

Meer informatie over de autoverzekeringen van Fidea? Houd dan even halt bij je verzekeringsbemiddelaar. 

Deze site maakt gebruik van cookies. Eén van de cookies die we gebruiken is essentieel voor het bedienen van delen van de site die al is gecreëerd. U kan alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar hierdoor kunnen delen van de site mogelijks niet werken. Meer lezen