Bellen en sms’en
achter het stuur: het zorgt voor afleiding. En wie afgeleid is, die maakt meer
kans op een ongeval. Toch blijven we het doen. Fidea voert regelmatig peilingen
en onderzoek naar het gedrag van de chauffeur en zijn telefoongedrag in het
verkeer.
Een paar vaststellingen die terugkomen:
- hoe jonger, hoe minder gevaarlijk men het gebruik van de smartphone of gsm
tijdens het autorijden beschouwt
- hoe hoger opgeleid, hoe lager men het gevaar van de smartphone in de auto
inschat
- vooral berichten versturen en niet-handenvrij telefoneren doet men nog het
meest
- een minderheid durft ook zijn sociale mediastatus controleren. Wanneer men in
de file of aan het verkeerslicht stilstaat, grijpt men (uit verveling?) naar de
telefoon.
- voor het thuisfront wil elke chauffeur bereikbaar blijven, ook tijdens een
autorit
- het gebruik van apps om een telefoon bvb. in automodus te zetten zijn nog
niet ingeburgerd
Interesse in onze onderzoeken en peilingen? Stuur dan een mail naar communicatie@fidea.be of marketing@fidea.be
Media of persrelaties die meer over de verkeersveiligheidscampagnes van Fidea
willen weten, nemen contact op met Christel Michiels, Corporate & Brand
Communication Manager, christel.michiels@fidea.be – 03/203
88 81 - 0497 93 84 61.
Fidea ontving de Decavi Award 2017 voor de “beste campagne” voor de aanpak van
dit thema.