03/01/2018, 12:00

Rijden onder invloed brengt onnodige risico's met zich mee

De traditionele nieuwjaarsrecepties staan voor de deur. Hét moment waarop bedrijven, gemeenten en verenigingen terugkijken op het afgelopen jaar en vooruitblikken naar het nieuwe jaar. Men wenst mekaar een gelukkig nieuwjaar, er wordt genetwerkt, gegeten en vooral gedronken. Blijft het niet bij een glaasje fruitsap of frisdrank? Wees verstandig en laat de auto staan, want rijden onder invloed brengt onnodige risico’s met zich mee.

Alcohol heeft een negatieve invloed op je rijgedrag

Na overdreven snelheid is alcohol in het verkeer – en bij uitbreiding ook drugs – de tweede grootste oorzaak voor verkeersongevallen. Ook al voel je je niet dronken, vanaf een alcoholgehalte van 0,5 promille heeft alcohol negatieve effecten op je rijvaardigheid. Deze wettelijke alcohollimiet is niet toevallig gekozen. Maak jezelf dus niet wijs dat je ondanks die paar glazen bier of wijn nog steeds alles onder controle hebt tijdens het rijden. Zelfs als je regelmatig drinkt, heeft alcohol toch invloed op je rijgedrag, waardoor je meer risico’s neemt bij het autorijden.

 

Welke invloed heeft alcohol op mijn rijgedrag? 

  • Je gezichtsveld en denkvermogen nemen af.
  • Je bent minder oplettend. Daardoor merk je voetgangers, fietsers, verkeersborden, zijstraten of tegenliggers later op, … of zelfs helemaal niet.
  • Je ogen reageren trager en je bent minder in staat om verschillende zaken tegelijkertijd in de gaten te houden.
  • Je hebt de neiging om één bepaalde kant op te kijken.
  • Je hebt minder dieptezicht.
  • Je wijkt sneller af van je rijvak.
  • Je wordt vlugger slaperig.
  • Je hebt minder remmingen en je neemt dus meer risico’s.
  • Je reactietijd verlengt, terwijl je reflexen verminderen. 

 

Hoeveel mag ik drinken?

Of het nu gaat om bier, wijn, aperitief of whisky, een normale consumptie (= een standaardglas) bevat ongeveer 10g pure alcohol. Na één glas heeft een man van 75kg ongeveer 0.2 promille in zijn bloed, bij een vrouw van 60kg is dit ongeveer 0.3 promille! Met andere woorden kom je na twee à drie glazen in de ‘risicozone’ boven 0.5 promille. 

Je alcoholgehalte hangt af van verschillende factoren: je geslacht, lengte, gewicht, de snelheid waarmee je drinkt, wat je gegeten hebt,... Het is daarom vrijwel onmogelijk de alcoholconcentratie te bepalen door gewoon het aantal gedronken glazen op te tellen. "Wondermiddeltjes" om de alcohol sneller af te breken, bestaan gewoonweg niet. Het is dus aan te raden helemaal niet te drinken als je moet rijden. Wil je toch drinken? Rij dan niet en vertrouw op een bob.

Laat een bob rijden als je gedronken hebt

Heb je gedronken? Geef je autosleutels aan je bob!

 

 

De alcoholcalculator kan je helpen bij het inschatten van het alcoholgehalte in je bloed na het drinken van alcohol. LET OP: de alcoholcalculator geeft enkel een schatting! Met sommige factoren wordt geen rekening gehouden, zoals individuele verschillen op gebied van stofwisseling en leverwerking, medicatiegebruik, hoeveelheid voedsel in de maag, enz... Bij een politiecontrole zal de ademtest, of desgevallend de bloedproef, ALTIJD doorslaggevend zijn.

 

 

Dronken op de fiets

Het is ondertussen algemeen geweten dat je beter niet achter het stuur van je auto kruipt wanneer je een glaasje gedronken hebt. Ook de fiets laat je echter beter op stal met een glaasje op, want ook dan kun je immers bij een alcoholcontrole onderworpen worden aan een ademtest. Als die positief is (met een alcoholconcentratie van minstens 0,22 milligram per liter uitgeademde lucht), riskeer je een geldboete.

Oordeelt de rechtbank dat je ook dronken stuurde, dan kan – naast de geldboete – een rijverbod van minstens één maand opgelegd worden. Het feit dat je met de fiets en niet met de wagen reed, doet hierbij niet terzake. Je bent immers ook op de fiets een gevaar voor jezelf en andere weggebruikers als je alcoholische dranken genuttigd hebt. Houd het veilig op de fiets!

   

Bron: http://www.pz-vlaamseardennen.be

 

Neem een voorbeeld aan de Telenet Fidea Lions 

 

Deze site maakt gebruik van cookies. Eén van de cookies die we gebruiken is essentieel voor het bedienen van delen van de site die al is gecreëerd. U kan alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar hierdoor kunnen delen van de site mogelijks niet werken. Meer lezen