26/06/2017, 09:00

Een preventiebeleid is wettelijk verplicht voor elke ondernemer

Op 4 augustus 1996 werd de Belgische wet op het Welzijn ingevoerd. Concreet betekent dit ook dat elke onderneming een preventiebeleid moet hebben en een preventieadviseur op de werkvloer moet inzetten.

Een preventieadviseur kan een werknemer zijn, maar je kunt als ondernemer ook terugvallen op externe partners. Vanaf meer dan 50 werknemers moet er een comité voor preventie en welzijn op het werk worden samengesteld. Opleiding in de materie is verplicht en ook regelmatige bijscholing wordt aangeraden voor elke aangeduide preventieadviseur. Fidea’s preventieadviseur, Sam Segers-Dom, legt aan de redactie van Z Ondernemen uit waar elke ondernemer bij het uitstippelen van een preventiebeleid zoal op moet letten, ook vanuit de wettelijke verplichtingen.

 

Fidea gebruikt cookies om uw gebruikservaring op de site zo aangenaam mogelijk te maken. Een van de cookies die we gebruiken, is essentieel voor een goede werking van de site. U kan alle cookies verwijderen en blokkeren, met uitzondering van de essentiële cookies. Daardoor kunnen delen van de site mogelijks niet optimaal werken. Hier vindt u meer informatie.

Hieronder kan u aanduiden of u al dan niet instemt met het gebruik van verschillende soorten cookies: