26/06/2017, 09:00

Een preventiebeleid is wettelijk verplicht voor elke ondernemer

Op 4 augustus 1996 werd de Belgische wet op het Welzijn ingevoerd. Concreet betekent dit ook dat elke onderneming een preventiebeleid moet hebben en een preventieadviseur op de werkvloer moet inzetten.

Een preventieadviseur kan een werknemer zijn, maar je kunt als ondernemer ook terugvallen op externe partners. Vanaf meer dan 50 werknemers moet er een comité voor preventie en welzijn op het werk worden samengesteld. Opleiding in de materie is verplicht en ook regelmatige bijscholing wordt aangeraden voor elke aangeduide preventieadviseur. Fidea’s preventieadviseur, Sam Segers-Dom, legt aan de redactie van Z Ondernemen uit waar elke ondernemer bij het uitstippelen van een preventiebeleid zoal op moet letten, ook vanuit de wettelijke verplichtingen.

 

Deze site maakt gebruik van cookies. Eén van de cookies die we gebruiken is essentieel voor het bedienen van delen van de site die al is gecreëerd. U kan alle cookies van deze site verwijderen en blokkeren maar hierdoor kunnen delen van de site mogelijks niet werken. Meer lezen